Værktøjer og typer af data
Hos Grundlag benytter vi os af en bred vifte af værktøjer til dataindsamling. Lige fra automatiserede webbaserede analyseværktøjer til detaljerede interviews af enkeltpersoner, ansigt til ansigt. Dette giver os mulighed for at bidrage til indsamling og analyse af både kvantitative og kvalitative data.
Kvantitative data er de former for data, der kan opgøres i tal og statistikker. De kan for eksempel fortælle noget om hvor mange brugere der er blevet tiltrukket af en bestemt kampagne, eller hvor meget der er blevet solgt af en bestemt vare, og til hvilke landsdele.
Kvalitative data er de former for data, der ikke kan opgøres i tal. De kan sige noget om hvordan det føles at bruge jeres service, hvorfor brugerne vælger jeres produkt frem for konkurrenternes og hvordan de eventuelt ville forbedre produktet.
Mange indenfor forretningsverdenen benytter sig allerede af kvantitativ dataindsamling, men det kan være yderst værdifuldt også at gøre brug af kvalitative data. Det handler ikke om at grave dybere men om at se tingene fra en anden vinkel.
Ved at inkludere brugernes perspektiver og tanker i idéudviklingen kan I få mulighed for at give jeres virksomhed et socialt omdrejningspunkt og tage højde for nye tendenser og kulturelle ændringer. Samtidig kan de to typer data bruges til at afkræfte eller bekræfte hinandens resultater og kan på den måde have en understøttende effekt på hinanden.